8.01.2012

Stoffig Staphorst

Een project over de stoffen van Staphorst. Klederdracht verdwijnt uit het straatbeeld, dat is onvermijdelijk. Maar er is nog zoveel te ontdekken in de rijke geschiedenis van de Nederlandse klederdracht. Ik heb me gericht op Staphorst omdat daar de authentiek klederdracht nog te vinden is. Ik heb me laten inspireren door de stoffen uit deze streekdracht en mijn fascinatie voor lookbooks over mode. Ik heb een boek ontworpen dat een inspiratiebron kan worden voor hedendaagse mode ontwerpers. Klederdracht wordt te weinig gebruikt als inspiratiebron en als het gebruikt wordt is het vaak op een voor de hand liggende manier. Door de technieken en stoffen uit Staphorst te omschrijven heb ik een overzicht kunnen creƫren voor mode ontwerpers maar ook informatie kunnen vastleggen die verloren dreigt te gaan.Ik wil laten zien dat klederdracht zeker niet stoffig is, maar een bron van inspiratie kan zijn.

Geen opmerkingen: